ДІАЛОГІЧНІ УНІВЕРСАЛІЇ У ФІЛОСОФІЇ М. БАХТІНА:

ІНТЕРПРЕТАЦІЙНА ЗНАЧУЩІСТЬ КАТЕГОРІЇ «РОЗУМІННЯ» ДЛЯ ОСВІТИ

  • О. М. Троіцька Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова
Ключові слова: аперцептивність, діалог, людиномірність, розуміння, експектативність, апперцептивность, диалог, понимание, человекомерность, экспектативность, apperception, dialogue, understanding, human dimension, expectativeness

Анотація

У статті інтерпретовано та реінтерпретовано концепцію
діалогу М. Бахтіна, який, визначаючи головною метою діалогу
розуміння, розкриває необхідні атрибути діалогічного руху від
бесіди до метафізичного осягнення взаємин людини зі світом.
Використаний у дослідженні комплекс методів аналітичного
й феноменологічного характеру уможливив виявлення універсальних
процедур діалогічного зростання людини в культурно-освітньому
просторі. До найважливіших загальних ідей,
позицій, що мають автономний сенс, віднесено людиномірність
діалогу, його ціннісно-смисловий зміст, діалектичність
тексту й контексту в діалозі, міждисциплінарність і трансдисциплінарність
дослідження діалогу, його триєдність, аперцептивність,
експектативність тощо. Доведено необхідність
урахування діалогем М. Бахтіна в освіті та наведено приклади
їх використання в культурно-освітніх практиках.

 

In the article the concept of N. Bakhtin’s dialogue was
interpreted and re-interpreted; determining understanding
as the dialogue’s main purpose it reveals the necessary attributes
of dialogue movement from conversation to metaphysical
comprehension of human’s attitude to the world. The used
method complex of analytical and phenomenological character
in the research made it possible to find out the universal
procedures of dialogical growth of a person in cultural-educational
space. Human dimension of dialogue, its value-sense
content, dialectness of text and context in the dialogue, interdisciplinarity
and transdisciplinarity of dialogue research,
triunity, apperception, expectativeness of the dialogue and
other were referred to the most important general ideas, positions
which had autonomous sense. In the article the necessity
of considering N. Bahktin’s dialogems in education was
proved and their usage examples in cultural-educational practices
were presented.

Біографія автора

О. М. Троіцька, Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова

кандидат філософських наук, доцент, докторант

Опубліковано
2018-10-16
Як цитувати
Троіцька, О. (2018). ДІАЛОГІЧНІ УНІВЕРСАЛІЇ У ФІЛОСОФІЇ М. БАХТІНА:. Актуальні проблеми філософії та соціології, (8), 131-133. https://doi.org/10.32837/apfs.v0i.304