КОНЦЕПТУАЛЬНЕ ПОЛЕ МІСТИКИ:

ОСНОВНІ РИСИ ТА СПЕЦИФІКА

  • О. М. Ярош Національний гірничний університет
Ключові слова: містика, метафізика, неоплатонізм, апофатизм, мистика, метафизика, неоплатонизм, пантеизм, mysticism, metaphysics, neo-platonism, apophaticism, pantheism

Анотація

У статті аналізуються умови й витоки проблеми трансперсональної
метафізики або містики, які впливають на
формування світоглядних орієнтацій як у язичницький період
в історії, так і в період християнської філософії доби
середньовіччя, коли проблема взаємовідносин «людина –
Бог» займає важливе місце в колі релігійно-філософських
проблем. У статті також уточнюється поняття «містика»,
«метафізика», «містицизм», пропонуються альтернативні
варіанти значення цих понять та окреслюються кола їх значень.
Припускається, що концептуальне коло містики існує
завжди, але в історії філософії воно оформлюється в період
неоплатонічної філософії (Прокл, Плотін) і розвивається в
період оформлення християнської філософії середньовіччя,
зокрема в поглядах «рейнських» містиків (Майстер Екхарт).
У добу Відродження ця тенденція виливається у філософію
Н. Кузанського («Про вчене незнання»), де апофатичний метод
сходження свідомості до Бога підкріплюється новими математичними
конструкціями.

 

The article analyzes the conditions and the origins of the
problems transpersonal metaphysics or mysticism, which influence
the formation of ideological orientations of the pagan
period in history, and in the period of Christian philosophy in
the middle ages, when the problem of the relationship “man –
God” occupies an important place in the circle of religious and
philosophical problems. The article also clarifies the meaning of
“mysticism” and “metaphysics”, “mysticism” is offered alternative
options the value of these concepts and outlines the circles
of those values. It is assumed that the conceptual circle of mystics
is always there, but in the history of philosophy it is done
in a period of Neoplatonic philosophy (Proclus, Plotinus) and
develops in the period of registration of Christian philosophy of
the middle Ages, in particular in the views of German mystics
(Meister Eckhart). In the Renaissance this trend translates into
the philosophy Nicolas of Cusa (“On learned ignorance”), where
the apophatic method of the ascent of consciousness to God is
supported by mathematical constructs.

Біографія автора

О. М. Ярош, Національний гірничний університет

кандидат філософських наук,
доцент кафедри філософії й педагогіки

Опубліковано
2018-10-16
Як цитувати
Ярош, О. (2018). КОНЦЕПТУАЛЬНЕ ПОЛЕ МІСТИКИ:. Актуальні проблеми філософії та соціології, (8), 156-160. https://doi.org/10.32837/apfs.v0i.310