ТРАНСФОРМАЦІЇ ІДЕНТИЧНОСТІ В УМОВАХ ІНФОРМАЦІЙНОЇ ГЛОБАЛІЗАЦІЇ

  • О. В. Запорожченко Ізмаїльський державний гуманітарний університет
Ключові слова: глобалізація, ідентичність, етнічна ідентичність, інформація, глобальний комунікаційний простір, глобализация, идентичность, этническая идентичность, информация, коммуникационное пространство, globalization, identity, ethnic identity, information, global communication space

Анотація

Стрімкий розвиток інформаційних засобів комунікації
й висока міра їх впливу на свідомість і поведінку людей
викликають певні трансформації в процесах ідентичності,
яка визначає стратегію подальшого розвитку суспільства.
У статті розглядається одна з основних ідентичностей – етнічна
ідентичність, яка є суб’єктивним почуттям належності
до конкретної етнічної групи, виконує практично всі функції
соціальної ідентичності. Вивчаються основні особливості
процесу інформаційно-комунікаційної глобалізації та її
вплив на соціум. Відзначається, що в результаті прискорення
ритму життя, збільшення обсягу інформаційних потоків,
швидкого розвитку міжкультурної взаємодії завдяки віртуалізації
контактів зникають традиційні форми мислення й
життєдіяльності, які були характерні для індустріального
періоду розвитку суспільства. Окрім цього, у контексті процесів
глобалізації інформація передусім виступає як наднаціональний
чинник впливу на націю. Також послаблюються
традиційні чинники формування ідентичності в результаті
того, що, замість відносно стабільних традиційних локальних
співтовариств, які виконують роль агентів соціалізації,
усе більшу роль починають відігравати безліч випадкових,
нестабільних, віртуальних співтовариств. В епоху інформаційної
глобалізації одним зі значимих чинників ідентифікації
є мова, оскільки вона здатна підтримувати в людях
національну ідентичність навіть в умовах, коли не спрацьовують
територіальні принципи ідентифікації. Розглядається
вплив інформаційної глобалізації на мову, так як вона змінює
принцип використання мови, ускладнює лінгвістичну
присутність нації в глобальному комунікаційному процесі.
Оскільки збереження культурних традицій, національного
менталітету й національно-культурної цілісності є стратегічним
завданням нашого суспільства, саме масс-медіа можуть
відіграти вирішальну роль у посиленні консолідації суспільства
і збереженні його національно-культурної ідентичності.

 

Swift development of the informational means of communication
and high degree of their influence on consciousness and
behavior of people cause certain transformations in the processes
of identity accordingly, which determines the strategy
of further development of society. The article examines one of
the basic identities – the ethnic one defining as subjective sense
of belonging to a certain ethnic group and performing almost
all functions of social identity. The article also considers the basic
features of the process of information and communication
globalization and its influence on society. It is highlighted that
the acceleration of life tempo, the increase of information flows
result the swift development of cross-cultural interaction due to
the virtualization of contacts, which stimulates disappearance
of usual forms of thought and vital activity typical for the industrial
period of development of society. Besides, in the context
of globalization processes information primarily acts as a
supranational factor of influence on nation. Also the traditional
factors of identity formation diminish as a result of major role
of a great number of casual, unstable, virtual communities instead
of relatively stable traditional local communities, executing
the role of agents of socialization. In the era of information
globalization one of meaningful factors of identification is language,
as it is able to support national identity even when territorial
principles of identification do not work. The article deals
with the influence of information globalization on language, as
it changes the principle of language use, complicates the linguistic
presence of nation in a global communication process.
As maintenance of cultural traditions, national mentality and
national and cultural integrity is the strategic task of our society,
mass media can play a crucial role in the strengthening
of consolidation of society and maintenance of its national and
cultural originality.

Біографія автора

О. В. Запорожченко, Ізмаїльський державний гуманітарний університет

кандидат філософських наук, доцент,
завідувач кафедри суспільних наук

Опубліковано
2018-10-31
Як цитувати
Запорожченко, О. (2018). ТРАНСФОРМАЦІЇ ІДЕНТИЧНОСТІ В УМОВАХ ІНФОРМАЦІЙНОЇ ГЛОБАЛІЗАЦІЇ. Актуальні проблеми філософії та соціології, (10), 47-49. https://doi.org/10.32837/apfs.v0i.364