МЕТАФІЗИКА ЯК СТРИЖЕНЬ НАУКОВОЇ КОНЦЕПЦІЇ Г. ЧЕЛПАНОВА
Анотація
У статті викладено погляди українського філософа, логіка,
психолога кінця ХІХ – першої третини ХХ ст. Г. Челпанова
щодо відродження метафізики як власне філософії та її основного
розділу. Розглянуто погляди вченого на необхідність
використання даних гносеології у вирішенні метафізичних питань, що стосуються душі, безсмертя, першопричини
тощо. Обґрунтовано ідею Г. Челпанова про те, що метафізика
є основою для вирішення гносеологічних проблем. Установлено,
що вчений визначив метафізику стрижнем своєї наукової
концепції, під впливом учень І. Канта, В. Вундта своїми
працями підводив до розуміння метафізичних основ теорії
пізнання. Розкрито, що під цим кутом зору вчений розглядав
важливу гносеологічну проблему співвідношення душі й
тіла, духовного та фізичного.
The article represents the views of H. Chelpanov Ukrainian
philosopher, logic, psychologist of the late XIX – the first third
of the XX century. at the revival metaphysics, philosophy as their
own, and as its main section. It sets out the views of scientist on
the need of using gnoseology in solving metaphysical questions
of the soul, immortality, and other underlying causes. It proved
the idea of G. Chelpanov that metaphysics is the base in solving
the problems of gnoseology. It was found, that the scientist has
identified metaphysics as the core of his scientific concept and
approached his work to understanding of the metaphysical foundations
of the theory of knowledge under the influence of the scientific
works of Kant, Wundt. It disclosed that particularly, from
this perspective, the scientist examined an important gnoseology
problem of the relation of soul and body, spiritual and physical.