ЄДНІСТЬ ЕТИЧНИХ І ЕСТЕТИЧНИХ СМИСЛІВ В АСКЕТИЧНІЙ ПРОПОВІДІ КАТАРСИСУ ТА МІМЕЗИСУ

  • А. В. Царенок Чернігівський національний педагогічний університет імені Т. Г. Шевченка
Ключові слова: естетика аскетизму, візантійський аскетизм, катарсис, мімезис, прекрасне, эстетика аскетизма, византийский аскетизм, мимезис, прекрасное, aesthetics of the asceticism, Byzantine asceticism, catharsis, mimesis, beauty

Анотація

Ретельне дослідження візантійської естетики аскетизму
дозволяє зробити висновок про її органічний зв’язок із
цариною теолого-етичних ідей. Яскраві приклади виявлення
такого зв’язку ми зустрічаємо в аскетичному вченні про
очищення (катарсис) єства людини та посильне наслідування
(мімезис) нею властивостей Найвищого Єства. З точки зору
візантійських проповідників духовного подвижництва, релігійно-містичні
катарсис та мімезис є засобами ствердження в
особистості істинної краси, ведуть її до преображення й уможливлюють
споглядання Краси Абсолютної та спілкування з
Нею. Через очищення й наслідування Бога людина відновлює
природну красу свого єства – красу, замислену Найвищим
Митцем. Врахування відповідних думок, висловлених свв.
Василієм Великим, Григорієм Богословом, Григорієм Нісським,
Ісааком Сиріном та іншими мислителями-аскетами
Візантії, допомагає усвідомленню органічної єдності етичних
та естетичних смислів у межах православної аскетики.

 

Thorough exploration of the Byzantine aesthetics of the asceticism
makes possible a conclusion about the strong and quite
natural connection, which exists between the ascetic aesthetics
and ascetic ethics. This connection becomes obvious for scientists,
who study the ascetic doctrine of purification (catharsis)
of human nature (which must be purified from sin) and doctrine
of imitation (mimesis) of God. According to Byzantine religious
philosophers (for example, sts. Vasiliy, the Great, Grigoriy, the
Theologian, Grigoriy, bishop of Niss, Isaak Sirin), due to these
mystical catharsis and mimesis a person becomes able to renew
true and natural beauty of his or her inner world and to enjoy
Beauty of Absolute. Taking into consideration such theologian
reflections helps us to understand the organic unity of ethical
and aesthetical ideas in the Orthodox ascetic doctrine. On the
one hand, ascetic aesthetics possesses amazing ethical character,
on the other, – mystical and aesthetical character represents
the obvious feature of ascetic ethics.

Біографія автора

А. В. Царенок, Чернігівський національний педагогічний університет імені Т. Г. Шевченка

кандидат філософських наук,
доцент кафедри філософії та культурології

Опубліковано
2018-12-05
Як цитувати
Царенок, А. (2018). ЄДНІСТЬ ЕТИЧНИХ І ЕСТЕТИЧНИХ СМИСЛІВ В АСКЕТИЧНІЙ ПРОПОВІДІ КАТАРСИСУ ТА МІМЕЗИСУ. Актуальні проблеми філософії та соціології, (16), 142-146. https://doi.org/10.32837/apfs.v0i.641