ХРИСТИЯНСЬКА ДОКТРИНА ЧУДА ТА ПРОБЛЕМА БЕЗПОСЕРЕДНЬОЇ КАУЗАЛЬНОСТІ В СУЧАСНІЙ ХРИСТИЯНСЬКІЙ ТЕОЛОГІЇ
Анотація
У статті аналізується як традиційне християнське вчення про чудо, так і спроби сучасних теологів модернізувати це вчення. Метою статті є вивчення питань безпосередньої надприродної каузальності в релігійній свідомості (на прикладі християнства), з’ясування причин, особливостей і наслідків функціонування інтервенціональної термінології в сучасній християнській теології та встановлення міри адекватності таких уявлень самій природі християнської релігії, їх відповідності внутрішній логіці християнського віровчення. Використання теоретико-методологічних підходів зумовлювалося самим предметом думки й характером поставлених завдань. Використовувались різноманітні загальні методи пізнання: загальнофілософські, спеціальні загальнонаукові й окремі наукові теоретичні методи. Автор додержувався принципу об’єктивності, історизму, широко застосовував каузальний аналіз і типологічний метод дослідження. Основним результатом опрацювання проблеми став висновок про те, що використання інтервенціональної термінології задля вираження образу дієвого Бога, каузально пов’язаного зі своїм творінням, усе ж є доволі незграбним і невдалим на шляху передавання всієї широти християнського розуміння цього питання. Більше того, ідея Бога, яка викладається через зазначену термінологію, змушує нас уявляти такого Бога, котрий діє відносно деїстичним чином і втрачає контакт зі світом і людиною.
The article analyzes the traditional Christian doctrine of the miracle and contemporary theologians attempt to modernize the doctrine. The purpose of this article is to study issues of immediate supernatural causation in the religious consciousness (for example Christianity), the elucidation of the causes, characteristics and consequences of the functioning of the interventional terminology in modern Christian theology and the extent of the adequacy of these beliefs is the very nature of the Christian religion, their compliance with the internal logic of the Christian faith. The use of theoretical and methodological approaches of the article is conditioned by the subject’s thoughts and character set tasks. This article used different common methods of cognition: philosophical, general scientific and special separately-scientific theoretical methods. The author followed the principle of objectivity, historicism, widely used causal analysis and typological research method. The main result of the study was the conclusion that the use of interventional terminology for expressing the effective image of God, is causally associated with its creation, is quite clumsy and unsuccessful on the transfer of the entire breadth of the Christian understanding of this issue. Moreover, the idea of God is called the terminology forces us to imagine a God who is relatively deistic way and loses contact with the world and man.