ПРИРОДА ЗЛА В ПОЛЬСЬКІЙ ФІЛОСОФСЬКІЙ ДУМЦІ
Ю. ТІШНЕР, В. ГРИНЄВІЧ, Л. КОЛАКОВСЬКІ
Анотація
Добжиньскі А. А. Природа зла в польській філософській думці: Ю. Тішнер, В. Гринєвіч, Л. Колаковські. – Стаття. У статті ставиться проблема аналізу природи та визначення атрибутів зла як етичного, теологічного й онтологічного феномена. Аналізуються ідеї провідних польських мислителів сучасності: Ю. Тішнера, В. Гринєвіча та Л. Колаковські, доноситься до українського читача контекст сучасної польської філософської думки. Робляться висновки, що узагальнюють попередні дослідження й розкривають новий методологічний горизонт. Зокрема, Ю. Тішнер у своїй філософії драми здійснює перехід від аксіологічного принципу зла до агатологічного горизонту. У його концепції зло має діалогічне походження, з’являючись лише при зустрічі з Іншим; має структурний характер і онтологічно є «з’явою» – ані буттям, ані небуттям. Теологія страждаючого Бога В. Гринєвіча стверджує спів-страждання Бога зі стражданнями людини, добровільне й прийняте із любові до людей, a не онтологічних вад і недоліків. Відтак зло має функціональне призначення. Філософія Диявола Л. Колаковські обґрунтовує онтологічний статус зла та враховує релігійно-культурну вкоріненість його образів, розвінчуючи численні стереотипні уявлення.
Dobrzynski A. A. The nature of evil in Polish philosophical thought: J. Tischner, W. Hryniewicz, L. Kolakowski. – Article. The main topic of this article is the problem of the nature and attributes of evil as an ethical, theological and ontological phenomenon. The author analyzes the ideas of the leading Polish contemporary philosophers and theologians: J. Tischner, W. Hryniewicz, and L. Kolakowski, bringing to Ukrainian readers the context of contemporary Polish philosophical thought and comes to the conclusions that summarize previous studies and open up new methodological horizon. For example, J. Tischner in philosophy of drama makes the transition from the axiological principle of evil to autological horizon. In his concept of evil has a dialogical nature, appearing only in the meeting with the Other; has a structural nature, and ontologically there is a “phenomenon”, i.e. neither being nor non-being. Theology of a suffering God by W. Hryniewicz claims co-suffering of God with human suffering, voluntary and accepted the love of the people, not because the ontological flaw, or flaws. The philosophy of the Devil by L. Kolakowski explains the ontological status of evil and takes into account the religious-cultural validity of its images, dispelling multiple stereotypes